سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همراهی اولیاء در ورزش و بازی کودکان

از نظر اسلام کودک باید در بازی کردن آزاد باشد، به شرط آنکه ورزشهای خطرناک نکند، در ورزش افراط ننماید، به خود زیان نرساند، مزاحم دیگران نشود و حقوق دیگران را رعایت کند.لازم است اولیاء نیز به گونه ای اوقات خود را برنامه ریزی کنند که ساعتی در روز را با کودکان خود بازی کنند. بازی اولیاء با کودکان برای آنان بسیار لذتبخش است و کودک بازی او لیاء با خود را، علامت محبت آنان نسبت به خود می داند و بازی با والدین را بسیار دوست دارد.

حضرت علی (ع)طی روایتی می فرمایند:هر کس کودکی دارد خود نیز باید کودک شود.(1)

جابر می گوید : دیدم که رسول خدا(ص) با دست و پا راه می رفت،در حالی که حسن و حسین بر پشتش سوار بودند و می فرمود:

شتر شما بهترین شترها و شما بهترین سوار هستید(2)

پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرموده اند:

هر کس کودکی دارد خود نیز باید تظاهر به کودکی نماید.(3)

چنانکه بیان شد، رهبران دینی ما نه تنها کودکان را به واسطه کارها و بازیهای کودکانه ، سرزنش نمی کنند،بلکه به والدین آنها نیز توصیه می نمایند،خود کودک شده و با کودکانشان به بازیهای کودکانه بپردازند و خود آنها نیز چنین می کرده اند.

در سیره پیامبر اسلام(ص) می خوانیم:

آن بزرگوار با نوه های خردسال خود بازی می کرده و حتی مرکب آنان می شده و آنان را به دوش می گرفته است. أسلم می گوید:

من حسن و حسین(ع) را دیدم که بر شانه های پیامبر(ص) سوار شده اند به آندو رو کرده و گفتم:چه مرکب راهواری دارید. در این لحظه پیامبر(ص)مرا خطاب ساخته و فرمود: و چه سواران نیکوئی(4) .

همچنین در روایتی چنین می خوانیم:

گاه اتفاق می افتاد، آن حضرت در حال نماز بوده و همینکه سر به سجده می گذاشت دو نوه بزرگوار ولی کم سن وسال او حسن و حسین علیهما السلام بر پشت او سوار می شدند و به بازی و شوخی می پرداختند . آن حضرت نه تنها آنها را منع نمی فرمود، بلکه آنقدر سجده را طولانی می کردند تا خودشان به میل خود پایین بیایند. جالبتر اینکه گاهی خود آن حضرت دو نوه خردسال خود را به کشتی گرفتن وا داشته و سپس به تشویق آنان می پرداخت.

در روایت آمده است:

شبی پیامبر کرامی اسلام(ص) به خانه فاطمه زهرا علیها سلام وارد شدند. امام حسن (عو امام حسین(ع) نیز که در سنین کودکی بودند، به همراه ایشان بودند. آن حضرت به آن دو فرمودند: بپا خیزید و باهم کشتی بگیرید.

آنها نیز برخاسته و به کشتی گرفتن پرداختند، زهرا علیها سلام برای انجام کارهای منزل از اتاق خارج شدند وقتی بازگشتند؛ با کمال تعجب دیدند که پیامبر(ص) امام حسن(ع) را تشویق نموده و می فرماید:

حسن، حسین را محکم بگیر و به زمین بزن. حضرت زهرا (علیها سلام) با تعجب عرض کرد: پدر جان این بسیار عجیب است که شما پسر بزرگتر را تشویق می کنید تا پسر کوچکتر را شکست دهد ؟

پیامبر(ص) فرمود: دختر جان آیا تو راضی نمی شوی من بگویم. حسن! حسین را بزمین بزن. در حالی که حبیب من «جبرئیل» می گوید: ای حسین!حسن را محکم بگیر و بزمین بزن.(5)

1.وسایل الشیعه،ج15،ص203

2. بحارالانوارفج42،ص285

3. وسائل الشیعه،ج15،ص203

4.اعیان الشیعه،ج4

5. بحارالانوار،ج103،ص189